dilluns, 21 de desembre de 2009

Sobre el meu bloc

S'ha de reconèixer que el tema del blog ha anat de menys a més. A un principi tot era nou i a més a més ho havies de fer de manera obligatòria, ens pujàvem per les parets. El temps passava i nosaltres apreníem, la feina ja no era tant feixuga i començàvem a fer activitats que ja ens agradàvem prou, Youtube, Audacity, tractament d'imatges, diferents coses que nosaltres trobàvem utilitat per motius personals, no només perquè ho digués en Jordi Simón. La cosa millorava i també influïa que diferents persones et puguin dir que han vist el teu blog i els ha agradat força, recompensa.
De les diferents entrades que he fet m'agradaria destacar dos, dos perquè ens han dit de fer-ho així.
Una seria " Competències digitals dels mestres" , com ens mostra que no podem ignorar l'arribada de la web 2.0 , ens agradi o no serem futurs mestres de nens que hauran d'estudiar amb unes eines diferents a les que molts de nosaltres vam fer sevir, jo segur. De com per ser bons docents haurem d'estar en un constant reciclatge i no parar d'aprendre per ensenyar a aprendre, ja m'agrada.
L'altre seria la que vaig fer de Territori , aquesta no seria pel bon nivell de la pràctica realitzada, hi han moltes millor segur. Però a part que és sobre la meva estimada ciutat Badalona, seria sobre la reflexió que hem va guiar a fer aquesta pràctica: els treballs en grup. Estem finalitzant el primer trimestre i ja ens hem adonat que farem molts i molts treballs durant la nostra carrera en grup. Què important és poder treballar amb companys amb les mateixes inquietuds i maneres de fer semblants a les teves. Com ja vaig dir a la meva entrada, tots som bons però junt amb determinats companys encara som més bons. Però això també ens fa veure que ara potser podrem triar amb qui treballar, però al món laboral hi hauran vegades que no podrem fer-ho i el que és segur haurem de fer una bona feina igualment. Hem d'aprendre a treballar amb tothom.

Competències digitals dels mestres

Com bé hem parlat en altres entrades el món educatiu està canviant, vivint l'era del web 2.0. A més a més nosaltres serem testimonis directes d'aquests canvis. Hem vist com desapareixien manuals, enciclopèdies com fins ara estaven acostumats. Segurament veurem la fi del llibre de tota la vida. Per desgràcia meva.
Això com futurs mestres ens obliga a evolucionar i ser partícips directes d'aquests canvis, segur que a millor, no podem pensar allò de "qualsevol temps passat va ser millor".
Personalment i professional ens obliga a assolir unes competències que estan reflexades per exemple en aquests documents, un seria Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents i altre seria Normes ISTE .
En aquests documents trobem competències que nosaltres ja hem treballat a classe com :
  • "Promueven, apoyan y modelan tanto el pensamiento creativo e innovador como la inventiva", nosaltres per exemples hem treballat amb Jclic.
  • "Comprometen a los estudiantes en la exploración de temas del mundo real y en la solución de problemas auténticos con el uso de recursos y herramienta digitales", nosaltres hem vist com ens podem configurar la pàgina d'inici iGoogle i allà de manera fàcil veure les notícies de diferents diaris i així està informats.
  • "Promueven la reflexión de los estudiantes usando herramientas colaborativas para evidenciar y clarificar su comprensión de conceptos y sus procesos de pensamiento, planificación y creación", hem treballat amb un bloc. Ens hem d'expressar d'una manera clara, allò que escrivint ho hem de fer entendre a tothom que ho llegeixi.
  • "Modelan la construcción colaborativa del conocimiento comprometiéndose en el aprendizaje con estudiantes, colegas y otros en ambientes presenciales y virtuales", hem vist com crear blogosfera, participar al Viquipèdia, Google Docs, wikis.
Això entre d'altres coses com l'us dels Youtube, blogs pels col·legis on poden arribar informacions als pares, alumnes i diferents docents, diferents programes de tractament de sons o imatges, que de ben segur promouran l'aprenentatge i la creativitat dels alumnes, les normes que cal seguir alhora de citar els autors reals de la informació que podem crear a la web, com podem entendre'ns amb gent de diferents llengües fent servir els traductors.
Això ens ha de fer reflexionar i aprofitar tot el ventall d'eines que en aquests moments disposem per fer-nos uns bons professors d'una era digital diferent a la viscuda fins ara.

dimarts, 15 de desembre de 2009

Pràctica amb JClic

Hem conegut i treballat a classe l'espai web Jclic. És un lloc on podem trobar, compartir i crear un bon grapat d'activitats que de ben segur ens facil·litarà la nostra tasca com a docents. Per poder utilitzar les activitats creades visitem l'opció Activitats. Allà trobarem una biblioteca on podrem seleccionar l'opció més adequada a cada moment.
Nosaltres a classe hem aprés a crear les nostres pròpies activitats. Abans de començar s'hauria de col·locar a la carpeta on treballarem tots els arxius que farem servir per crear la nostra activitat, fotos ( no massa grans ja que ens podrien donar problemes ), sons, vídeos, etc.
Els passos a seguir serien els següents :
  • Entrem a la pàgina de Jclic, dins d'aquesta anem a JClic => instal·lació => ens descarreguem i instal·lem JClic author.
  • Obrim el nostre nou programa JClic author.
  • Fitxer => Nou projecte => Posem el nom del projecte i marquem la ruta on el desarem, que hauria de ser la mateixa on hem col·locat els arxius multimèdia.
  • Ja hem començat el nou projecte => Projecte i abaix seleccionem el tipus de pell que volem fer servir. Això seria el fons de sortiria.
  • A Mediateca ens sorten els nostres arxius de fotos i multimèdia.
  • Activitats => Cliquem el botó taronja de nova activitat => Ens surt un llistat de les diferents activitats que hi han predeterminades, triem la que volem fer servir i li posem nom.
  • A la dreta tenim tot el menú per crear la nostra activitat, que variarà depenent la que triem. És important provar la feina que anem realitzant amb el botó verd de provar el funcionament.
  • Podem crear totes les activitats que creiem oportú, guardem.
  • Una vegada acabat i guardat anem a la pestanya Eines i creem una pàgina web.
Veurem que a la nostra carpeta tenim un arxiu __.jclic.zip i un __.html que seria la direcció web.
La pràctica que jo he fet la podeu veure a aquesta direcció.

divendres, 11 de desembre de 2009

Territori

Hem fet el treball de territori.... semblava el més difícil de tots i ja està acabat. La veritat es que a un primer moment sortir a exposar davant del Jordi Simón imposa, amb l'Anna Mackay és diferent. Saber que està allà al darrera avaluant-he potser et posa nerviós, però d'això hem d'aprendre, segur que no serà l'última vegada que ens avaluen i de ben segur ens trobarem amb més durs que ell, primer com estudiants i després a la nostra vida professional
Però si una cosa he aprés d'aquesta pràctica és la importància de triar be els teus companys per treballar en grup. Tots som bons però segur que encara serem més si treballem amb persones amb unes característiques alhora de realitzar els treballs més similars a les nostres. Tots treure'm més profit de la feina feta. Ho he fet amb la Mireia Garcia i és molt fàcil fer-ho amb persones amb ganes de millorar i disposades a fer-ho, com és el cas. Podeu veure el resultat del powerpoint que hem fet aquí, però no veureu la feina, les ganes i la iniciativa posada per realitzar aquesta pràctica. Està clar que no és el millor treball realitzar, hi han de molt bons, però ens hem de sentir orgullosos de la feina feta i aprendre dels errors vistos.

dijous, 10 de desembre de 2009

Seminari 10-12-09

Avui a seminari ens han passat una autoavaluació que haurem de fer del seminari que ja acabem. Serà una pràctica molt freqüent al llarg de la nostra carrera. Hem d'aprendre a avaluar i molt més important hem d'aprendre dels nostres errors i fer autocrítica, ens queden moltes coses per millorar, per això estem aquí, per aprendre.
Després cadascú de nosaltres ha portat una notícia dels diaris que ha trobat prou interessant. la veritat que hem tingut un ventall molt ampli de notícies, s'ha de tenir punts de vista diversos d'una mateixa informació i sobre tot molta informació diferent.
Per exemple la Sílvia ens ha parlat que les universitats públiques reclamen una sèrie de quantitats econòmiques al govern que els deuen. Hem parlat de la funció dels impostos que paguem. Un tema que a vegades no ens adonem que costa una radiografia, una intervenció quirúrgica, l'educació de totes les persones. Creiem que els hospitals, col·legis, universitats, etc han d'estar i ja està.
Mireia ens comentava que hauran portàtils per dos cents instituts. Catalunya està al capdavant de les diferents autonomies en noves tecnologies. La nova era del web 2.0 està aquí i és una realitat. Però encara cueja la manera de fer i d'estudiar de tota la vida. D'entrada tot el que és nou sempre ens consta una mica d'acceptar i fer-los nostre el dia a dia. Parlàvem per exemple l'us d'enciclopèdies físiques o virtuals. No és qüestió de dir si una o altra és millor, per sort tenim l'oportunitat de poder treballar amb dos sistemes diferents, hem de ser prou espavilats i treure el màxim profit d'això. Les noves tecnologies avancen i no ens hem de quedar enrederits.
L'Anna i l'Elena ens han portat dos notícies semblants les vacances del mes de Febrer. Ha quedat clar que les actuals vacances d'estiu són massa llargues i no aporten cap benefici als estudiants. Actualment al món laboral no està contemplat fer-hi vacances al febrer, veurem com ho faran les famílies per solucionar el tema, bàsicament són els pares qui tenen els problemes. Potser es podria fer com està actualment però el mes de Juliol que segui obligatori fer activitats diferents, però al col·legi, no tant lectives i més lúdiques. Difícil solució per aquest tema.
La Natàlia ens ha parlat de les aules que hi han per als nouvinguts per poder fer-los començar amb un grup que puguin aprendre alguna cosa, no només passar les hores sense entendre res. Passar una temporada amb una educació més personalitzada.
Esther ens ha comentat com Espanya suspèn tots els objectius que en matèria d'educació marca la Comunitat Europea. Els alts índex d'abandonament d'estudis que hi ha actualment i com molts joves i no tant joves llegeixen però no entenen allò que han llegit. Comentàvem que "Espanya somos un país de pandereta ". Trist però cert.
Anna explicava que l'etapa de 0-3 anys l'educació emocional determinarà l'èxit futur del infant. Un nen amb bona autoestima te més possibilitats de triomf al llarg de la seva vida. Hem d'acceptar i creure que les llars d'infants poden ser i són molt bones educadores.
La Raquel ens ha explicat, indignada, com volen aprovar que fent un FP de Grau Mig puguis tenir accés a fer un Batxillerat d'una any només en comptes dels dos actuals. Aquesta notícia aniria lligada al fet que també estem a la cua de universitaris. Baixen el nivell per què a una estadística sorti que en un futur pugen els universitaris. Canvien qualitat per quantitat.
La Mireia ens parlava de com es vol fer que els directors dels col·legis tinguin més autoritat per poder sancionar las mestres i poder una tria dels docents que volen als seus claustres. Aquests directors hauran d'estar formats per aquestes tasques. Sempre que sigui per millorar el nivell dels professors pot ser una mesura encertada. No per aprovar una oposició ja no has de millorar i formar-te.
I jo he parlat de com els pares d'homosexuals demanen que es formin als professors sobre aquest delicat tema,aquí podeu llegir la notícia sencera. Parlem que tots som molt tolerants i veiem que un de cada quatre escolars pensa que l'homosexualitat és una malaltia. Aquesta és la trista realitat i com futurs educadors hem de lluitar i formar per la igualtat, el respecte i la tolerància.
Amb aquesta pràctica a seminari hem vist com d'una mateixa informació , dintre d'un grup reduït sortien diferents punts de vista i dels quals podien parlar i reflexionar i per què no canviar el nostre parer.


dimarts, 8 de desembre de 2009

Mapes conceptuals


A classe vam parlar dels mapes conceptuals. Veiem com pot ser una bona eina per poder organitzar la informació per fer-la més clara i entenedora. A la pràctica a realitzar calia, mitjançant un mapa conceptual fet amb CmapTools ordenar i explicar tota la informació per fer un sopar de Nadal. M'he trobat amb la dificultat de no conèixer prou bé el programa i sempre pensava que no era la millor manera per explicar un sopar. S'ha de practicar més amb el programa i com sempre ja coneixem un altra eina per poder utilitzar quan ho creiem oportú.
Una vegada fet el mapa es pot desar la imatge. Podeu veure el meu mapa.

dilluns, 7 de desembre de 2009

Seminari 3-12-09

Aquest dia a seminari vam fer el col·loqui sobre les pel·lícules Billy Elliot , sobre aquesta podeu veure la meva entrada anterior Cinefòrum Billy Elliot i Àgora.
D'entrada veiem que es fa una dura crítica al cristianisme, fet que Alejandro Amenábar nega a les entrevistes. Els presenta com una cultura ruda, violenta, dominadora i sobretot sense un dels béns més apreciats dels ateus, la biblioteca o el que vol representar, la cultura.
Més enllà d'aquestes afirmacions el fet que ens ha portat a veure la pel·lícula seria un altre. Parlaríem del domini que te la paraula o el discurs per poder guiar a la gent cap on volem. Es poden veure diferents seqüències on només una persona amb el seu discurs guia i fa que el grup actuï de la manera que desitja. Moltes vegades amb venjança i agressivitat. Vam parlar de com Hipatia no creia en déus sinó en la igualtat, ho demostrava fent les classes per alumnes de diferents ideologies i alguns moments participava l'esclau Davo. Es tractaria de una de les primeres feministes i que van matar per això. També s'ha de reconèixer la bona qualitat que te aquesta pel·licula, parlem d'una superproducció, amb imatges molt curioses com la que ens dona GoogleEarth. Diferent.
Ens deixa molt i molt clar com durant el transcurs de la història sempre ha estat la lluita pel poder una de les amenaces més gran per tota la humanitat.

dissabte, 5 de desembre de 2009

El llenguatge audiovisual

Vam parlar a classe sobre els diferents vídeos educatius que podem treballar.
Estaria un primer grup que serien els vídeo-lliçons. Aquest grup estaria més enfocat cap una visualització particular o en petits grups. Seria el vídeo que aprens o treus les conclusions a la vegada que el mirem. En lloc que parli el professor aquest pot ser substituït algun moment per un vídeo.
L'altre gran grup seria el vídeo-motivador. Aquest estaria dissenyat per poder fer un col·loqui o posada en comú una vegada acabat de veure. Ha de motivar a l'alumne a buscar i informar-se sobre allò que acaba de veure. Per visionar en grup. Les conclusions les treure'm després al col·loqui.
En tots dos casos és molt important que el professor abans de fer veure al grup qualsevol vídeo hagi estat ell que ha comprovat que aquest reuneix les condicions tècniques adequades per una bona visualització, so , imatges ... i a la vegada triï molt bé el lloc on es veurà. Que l'aula sigui l'adequada, la pantalla tingui la grandària correcta pel nombre d'alumnes que la veuran, etc.
Hem practicat amb el Windows Movie Marker. Tot i que no és dels programes més complerts que existeixen per l'edició de vídeos reuneix uns mínims que per començar la ens estan bé.
A continuació poder veure el meu vídeo.

dimecres, 2 de desembre de 2009

Seminari 1-12-09

L'altre dia a seminari ja em va tocar a mi explicar el conte," El patufet ". He de reconèixer que ja tenia ganes, portava alguns dies pensant com ho faria i estava un mica neguitós, volia fer-ho ja !
He passat nervis, això està clar. Per molt que practiquis una vegada que estàs allà és diferent. També s'ha de dir que totes les meves companyes m'han ajudat molt cantant amb mi "...patin patan patum ....." que hauria estat de mi si alhora de cantar no ho haguessin fet ?
He fet servir unes làmines de dibuixos que m'han acompanyat molt bé, el conte el portava assajat però allà potser vaig fer una nova versió ....el nervis. Torno a dir que quan veus que les teves companyes t'ajuden és més fàcil, també les veies i semblava que els agradava, això t'ajuda a continuar.
Amb els nens tot serà més fàcil, només hem de triar un bon conte o sino fer-ho nosaltres bonic i agradable per ells, sembla poca feina veritat ?
M'ha agradat explicar el conte i més encara veure que el que feia agradava a la gent, en aquest cas les companyes de seminari.
Després vam fer les presentacions de la setmana de activitats i una petita explicació dels llocs que cada grup van anar a visitar per lliure, Cosmocaixa, una ludoteca, biblioteques ....
En general ha estat una setmana bastant agradable, al principi teníem molts nervis pel tema de treballs a entregar, però potser després no ha estat tant dura.
A les presentacions han sortir les paraules : companyerisme, superació, emoció, no sé si quan la van preparar pensaven així, hem coincidit quasi tots en això.
A mi personalment m'han agradat totes les activitats.
Les cordes ja havia estat amb la família, ara ho he vist més des del punt de vista de company, no com a pare. El MNAC ho desconeixia i m'ha fet veure com podem gaudir dels museus. Amb la nostra visita a la biblioteca he vist l'interior d'una biblioteca i les activitats que fan. La visita a la fundació Joan XXIII , m'ha donat la tranquil·litat que les TIC's existeixen fora del blog i que es comencen a fer servir, encara que a poc a poc. L'Auditori va ser la cirereta al pastís, malament l'explicació del principi però va quedar en no res amb el concert.
Una setmana diferent.
Podeu mirar la presentació de l'Elena Juncà, Raquel Fernández i jo mateix